Johan Byggningsbacka skriver om utmaningar i samband med elbilar och deras framtid i Finland. Ett flertal frågeställningar kastade ut i luften utan egentlig egen slutledning. I två olika sammanhang hänvisar han till ”de mest naiva gröna”. De ska varken ta ifrån honom nöjet att elda i spis och bastuugn och de ska inte heller tro att införandet av nya elbilar kommer att gå som på Strömsö. Vem eller vilka är dessa naiva gröna? Och var har de uttalat sig om dessa nämnda sammanhang? Jag vill gärna veta vem Johan syftar på.

Gällande elbilar hoppar jag själv inte i luften av glädje över den batteriteknik som används i dag. Men våra ingenjörer har en utmaning att anta i detta sammanhang. Uppgiften är att skapa en batteri- och laddningsteknik som minimerar miljöbelastningen. Då har elbilarna en verklig plats i framtidens transportsystem.

“För att biogas ska bli intressant i större sammanhang krävs en förändring i hur biogas beskattas.”

 
På kort sikt tror jag rent tekniskt mera på biogasdrift. Dels går befintliga bilar att konvertera till biogas till en rimlig kostnad, dels är de förhållandevis CO2-neutrala. Men i detta fall finns ett stort praktiskt hinder och det är bränsleskattepolitiken. För att biogas ska bli intressant i större sammanhang krävs en förändring i hur biogas beskattas. Redan i dag finns mackar i Finland där biogas och naturgas säljs parallellt. Och där naturgasen är billigare! Det betyder att om vi bygger upp ett infranät med gastankningsstationer och får fler användare, så inväntar naturgasaktörer enbart rätt tillfälle för att kapa marknaden för egen del, och slå undan fötterna för pionjärerna inom biogasbranschen.

Den här skatteuppbyggnaden är komplicerad och om jag är rätt informerad delvis beroende av EU-godkännande för att förändras. Detta är ett område där politiska partier kunde göra gemensam sak och skapa förändring.

Thomas Snellman, grön kandidat i Pedersöre

Österbottens Tidning 08.04.2021